Gecondoleerd
Gecondoleerd is trending op Twitter en Facebook, viel me een paar weken geleden op. Tot mijn verbazing was het gisteren en is het ook vandaag weer trending. Na wat research: gecondoleerd is niet alleen de laatste weken regelmatig trending, maar dat is al maanden een terugkerend onderwerp. Waanbeelden spoken sindsdien door mijn hoofd: zou de sociale media zijn beste tijd hebben gehad? Zou het op sterven na dood zijn? Zou Mark Zuckerberg volgend jaar rond deze tijd verslaafd aan drank en drugs, totaal ongelukkig en straatarm in de goot liggen?
Nog ergere ideeën gaan door mijn hoofd: zou het internet an sich in vergevorderde staat van ontbinding verkeren? De jeugd gebruikt de sociale media dus al een tijd niet meer. Mijn vrienden op Facebook zijn ook voor het grootste gedeelte mensen die twee keer zo oud zijn als ik. Forums zijn uit, en de huidige YouTube-helden lopen tegen de dertig. Wijze dertigers zijn nu eenmaal geen voorbeelden voor de jeugd. Zou het internet binnenkort, net als Fortnite inclusief dansjes, in een zwart gat verdwijnen? Waanidee op rampscenario. Ik ben er even ondersteboven van.
Niet in de laatste plaats omdat ik heb besloten om het internet te gaan voeden.
De één is een lezer, de ander kijkt en hoort liever. Ik persoonlijk kan gewoon niet kiezen tussen lezen of kijken. Daarom maak ik vanaf vandaag een aantal keer per week iets. Een vlog (dus beeld en geluid) of een blog/column (tekst). Afhankelijk van waar ik die dag zin in heb. Soms satirisch en nieuwsgericht, soms met een lach, soms vreemd, maar bovenal de, misschien niet zo doorsnee, dingen die mij opvallen. Maar ik noem mijzelf geen influencer. Absoluut niet. Ik ben eigenlijk liever een anti-influencer. Ja! Zeker ook omdat ik nooit een echte influencer zou kunnen worden.
Ik zie er niet hip uit (dat ziet u op ’t fotootje hiernaast), ik doe niet aan body-positivity (body-negativity roept een veel leukere discussie op), ik heb geen verstand van geld verdienen met Instagram (en wil dat ook niet hebben), ik woon voor de verandering eens niet in de Randstad (verfrissend lijkt mij) en ik kijk nog televisie (dat doen alleen fossielen). Als klap op de vuurpijl is mijn slechtste eigenschap tegelijkertijd mijn sterkste punt: klagen. Over van alles en nog wat. En dat als verwende West-Europeaan. Foei! In deze positieve en dankbare tijd totaal not-done, om het maar met een populistisch Engels woord uit te spreken. Voldoende ingrediënten voor een waardeloze influencer en genoeg voor een uitstekende anti-influencer. Neem niet teveel van mij aan, maar kijk en luister wel. Trends zijn in den beginne afwijkende dingen. Laat ik die trendzetter dan maar zijn (vies woord ook overigens). Ik heb er zin in!
Eén ding baart mij nog wel zorgen bij het lanceren van mij als anti-influencer: wat doen we met die nogal dwingende condoleances op internet? De één z’n dood is gelukkig nog altijd de ander z’n brood. De huidige influencers die de dertig al gepasseerd zijn maken plaats voor de nieuwe generatie in de vorm van de jonge twintigers. Het enige redmiddel. En als ik de jeugd niet enthousiasmeer (ik gebruik veel te moeilijke woorden voor de jeugd, dus die kans is groot), komt er misschien wel ander publiek. Iedereen is welkom. Ik luid hierbij en nieuw tijdperk van het internet in. Nobody’s en zeikerds: meld je!






