Coronacolumn #75: Super!
Misschien is dit een boodschap van een verwende jongeman, maar ik vind de thuisbezorgservice van de verschillende supermarkten helemaal top. Je kunt rustig rondkijken en ze komen het bezorgen wanneer je wilt.
Vooral dat rustig rondkijken in de echte supermarkt is er de laatste maanden niet meer bij. Je moet zo snel mogelijk de winkel in, alle spullen pakken die je nodig hebt en bijna sprintend de winkel weer uit om zo kort mogelijk met veel mensen tegelijk in een ruimte te zijn. Eigenlijk schets ik een beeld dat hoort bij een minuut gratis winkelen. Als een dolle door de supermarkt en je karretje zo snel mogelijk vullen. Een klein maar niet onbelangrijk verschil is dat het nu helaas niet gratis is.
Een verschil dat daar automatisch bij komt: bij een minuut gratis winkelen maakt het niet zoveel uit wat er in je karretje zit, het is toch gratis. Maar als je ervoor moet betalen, wil je toch goed afwegen wat je koopt. Omdat merken tegenwoordig de ‘formule verbeteren’ (wat vaak een verslechtering betekent), moet je goed uitkijken wat je koopt ook. Voordat je het weet zit er aan je vaste product een nieuw geurtje dat ontzettend stinkt, ik noem maar wat.
Daarnaast hebben supermarkten ook steeds vaker de onbegrijpelijke neiging om producten uit het assortiment te halen. Daardoor moet je over op een alternatief waaraan je moet wennen en je daardoor meestal ontzettend terugverlangt naar het product dat je altijd had. Soms is het nieuwe product zelfs helemaal geen goed alternatief, omdat het totaal anders werkt of smaakt. Hoe dan ook: je moet zo’n vervanger van het oude product wel eerst vinden en daarvoor heb je tijd nodig. Die is er nu niet. Hetzelfde geldt voor producten die ineens op een andere plek worden gezet en je daarom moet zoeken.
Juist daarom is die thuisbezorgservice zo fantastisch. Zonder gevaar uitgebreid rondsnuffelen. Maar sommige mensen kunnen zo’n thuisbezorgservice niet betalen. Per bezorgde bestelling komt er namelijk nog een paar euro bovenop de prijs van je boodschappen.
Ik heb iets bedacht voor mensen die geen gebruik kunnen maken van de thuisbezorgserice. Deze situatie schreeuwt namelijk om extra maatregelen. Misschien gaan uw oren inmiddels klapperen bij het horen van de woorden ‘extra’ en ‘maatregelen’, maar aan deze maatregelen zitten voor de consument enkel voordelen. Producenten mogen, zolang de coronacrisis duurt, geen formules meer veranderen en supermarkten mogen het assortiment per heden niet meer veranderen. En ze mogen niets verplaatsen. Zo racet iedereen door de supermarkt, omdat ze hun vaste producten meteen weten te vinden. Het is zo simpel. En als dit één van de dingen blijkt te zijn die na corona zal worden voortgezet, ben ik helemaal blij. Zo leuk is die supermarkt niet.






