Traagheidsmaniak
Bam! Daar ging weer een spreekwoordelijke kogel door altijd diezelfde spreekwoordelijke kerk. Deze keer omdat de maximumsnelheid met de auto van 130 naar 100 kilometer per uur gaat. De belangrijkste stikstofmaatregel van het kabinet op korte termijn. En lekker voor de werkgelegenheid. De NOS interviewde de mannetjes die alle bordjes moeten veranderen. Van 130 naar 100. En daar komen dan weer bordjes onder dat je ’s nachts wel 130 mag rijden. En die moeten ook in elkaar geflanst worden.
Fantaserend kan ik me dan weer voorstellen dat er ook mannetjes zijn die deze bordjes moeten plaatsen. Maar dat is gevaarlijk als er auto’s met 130 kilometer per uur voorbij razen. Dat doen die auto’s, omdat de bordjes met 100 erop er nog niet staan. En tijdens rijlessen is aan iedere automobilist geleerd dat je altijd naar de bordjes moet luisteren. Behalve als er gele bordjes staan, dan moet je daarnaar luisteren. Dus er moeten ook mannetjes ingehuurd worden om de gele bordjes te beplakken en te plaatsen. Of ben je als maker niet direct een plaatser? Dan worden daarvoor dus weer andere mensen ingehuurd. Joepie, nog meer werkgelegenheid! Zouden we de naderende recessie daarmee een half jaartje kunnen uitstellen? Een groep econoompjes kan zich weer over die vraagstelling buigen. Resultaat, u raadt het al: nog meer werkgelegenheid!
Maar die maximumsnelheid terug naar 100 is voor nog meer dingen goed. Voor mij bijvoorbeeld. Ik hoop namelijk binnenkort mijn rijbewijs te halen. Naar dat rijexamen is echt serieus toegewerkt. Dus geen lullige 7-daagse ANWB-cursus, een theorie- en praktijkexamen op één dag en klaar is Kees. Nee, voordat het examen werd aangevraagd, heb ik een vol jaar gelest. Mijn rijinstructeur is daar ook enorm blij mee. Hij heeft er een tweede huis van kunnen kopen. Dat gun ik hem natuurlijk van harte. Lekker lang lessen: ook goed voor de werkgelegenheid!
Maar zelfs na al die lessen blijft het moeilijk. Ik wil mijn examinator niet ongerust maken, maar ik kan echt voor geen centimeter rijden. Als ik haaientanden zie geef ik gas, en als ik wel voorrang heb geef ik juist voorrang. Door de uitstekende en piepende rem van mijn rijinstructeur is alles tot nu toe goed gegaan.
Dus die snelheid naar 100 lijkt me een prima beslissing met het oog op mij als toekomstig weggebruiker. Maar als we toch bezig zijn. Kan die snelheid niet nog iets lager? Dat vind ik veel comfortabeler. De helft eraf? Of is dat wel heel rigoureus? De borden met 100 erop moeten dan weer vervangen worden door borden met 50. Meer werkgelegenheid! Dan schuiven we de kredietcrisis nog eens een extra halfjaar voor ons uit. Ideaal!
Oké, ik hou al op. Ik blijf wel fietsen…






