Coronacolumn #52: Vermaak
Mensen die gigantisch veel volgers hebben op een sociale mediaplatform, de influencers, moeten in deze tijd toch met de handen in het haar zitten, bedacht ik me laatst. Ze slaan je normaliter om de oren met fotootjes van zichzelf waarop ze een dikke duckface doen in een tropisch oord.
Dat kan nu even niet. Een dikke duckface kun je overal doen, maar als je thuis voor je kamerplant gaat zitten, ziet het er toch wat minder interessant uit dan voor een palmboom. Daarom bedenken deze influencers allemaal oplossingen, zodat het lijkt alsof ze wel ver weg zijn.
Daar zijn tactieken voor. Je kunt natuurlijk allereerst oude foto’s plaatsen. Foto’s die je in een opwelling afkeurde, kunnen nu toch ineens best leuk zijn. Hopla, plaatsen! Of je zet jezelf voor een groene wand. Die groene wand vervang je vervolgens met computertechnieken voor een desgewenst tropisch plaatje. Maar dat zie je toch. Het grappigste en tegelijk ook treurigste beeld dat ik zag, was iemand die deed alsof ‘ie in een vliegtuig met uitzicht zat. Hij ging voor het deurtje van de wasmachine zitten en plakte op het raampje een plaatje van het uitzicht dat je hebt als je in een vliegtuig zit. Ha! Is dat nou werkelijk waar het om draait? Er zijn toch ook nog wel andere dingen te verzinnen die leuk zijn om te laten zien aan je volgers? Die volgers zitten blijkbaar niet op huiselijke tafereeltjes te wachten. Nee, want dat hebben ze thuis ook.
Ik ben ook benieuwd hoe het gaat met het influencerplatform voor ouderen, de traditionele televisie. Het gaat nu nog wel. Programma’s die nu worden uitgezonden zijn veelal opgenomen voor de coronacrisis. De start van het nieuwe seizoen zal echter een saaie bedoening worden, vermoed ik. Wat zeg ik: zeer binnenkort al! We kunnen deze zomer bijvoorbeeld niet kijken naar een nieuw seizoen van We zijn er bijna , want de caravans kunnen niet uitrukken. Alle deelnemers zitten ook nog eens in de risicogroep, dus dat is niet te doen. En het hele seizoen voor een zo’n groen scherm opnemen, da’s ook niks.
De YouTubers zijn eigenlijk nog het beste af. En dan de vloggers in het bijzonder. Zij laten al jaren hun dagelijks leven zien, en dat is nu niet anders. Dat dagelijkse leven bestond voor corona al niet alleen maar uit vakanties. Op foto’s kun je doen alsof je constant op vakantie bent, maar in een dagelijkse vlog van twintig minuten of langer is dat lastig. Ik zit weleens af te geven op vloggers, maar nu is het toch best fijn om er eentje te zijn, lijkt me. Wel knap hoe ze steeds weer iets kunnen bedenken om in huis te doen, want wat dat betreft verandert het wel degelijk. Maar het dagelijkse leven blijft het dagelijkse leven.
Ik vergeet er nog eentje. Ook een fijne vorm van ‘influencen’ in deze tijd is natuurlijk columns schrijven! Wat een heerlijk tijdverdrijf.






