Coronacolumn #53: Azië
Herinnert u zich nog de situatie van anderhalve maand geleden? Toen was een bepaalde groep mensen ontzettend bang dat het einde der tijden was aangebroken en daarom ging men hamsteren. Onder andere wc-papier.
Destijds was mijn vaste merk wc-papier niet meer te verkrijgen. Ik had nog voldoende, maar kocht uit voorzorg enkele rollen van een peperduur merk. Ja, maar enkele rollen. Het was zo duur dat enorme hoeveelheden niet te betalen waren. En ik had geen keuze: het was het enige merk dat nog verkrijgbaar was.
De rollen verdwenen in de kast, omdat de hamstergekte afnam en mijn vaste merk terugkeerde. Daardoor raakte het dure papier in de vergetelheid. Afgelopen week kwam ik ze weer tegen en besloot ze te gebruiken. Het moet tenslotte toch op. Toen ik een voorraadje in de badkamerkast wilde zetten, bleek dat dit niet paste. Ook op de wc-rolhouder paste de rol maar met moeite. Zouden ze uit nood keukenrollen als toiletrollen hebben verkocht? Ik begin het bijna te denken. Ontzettend dikke, grote vellen. Als ik niet uitkijk, raakt het toilet verstopt. Ik ben blij als het op is. Nog vier rollen te gaan.
Of zouden die rare rollen het resultaat zijn van een overname van de pleerollenfabriek door Chinezen? Een gekke vraag misschien, maar het komt in mij op door iets dat ik gisteren las. Steeds meer bedrijven krijgen het moeilijk. In China zijn er blijkbaar grote spelers die ondanks alle ellende nog wel genoeg geld hebben en azen op bedrijven die op omvallen staan. Ze willen ze overnemen. Maar in wc-papier zijn ze niet per se geïnteresseerd.
Ze zijn juist geïnteresseerd in de maritieme industrie. Vooral in grote bedrijven, omdat ze dan in één klap veel kennis in huis hebben. Een eventuele overname van het bedrijf IHC – zij maken en ontwerpen schepen – is zelfs door het Kabinet afgewend door er gauw geld in de pompen. Daar had de overheid ook zelf belang bij. Als het bedrijf zou omvallen, zouden ze zelf veel geld verliezen. Het zou problemen opleveren voor de hele sector als dat bedrijf zou verdwijnen.
De Chinezen willen overigens ook best een familiebedrijfje in de scheepvaart overnemen, als het niet anders kan. Deze grote interesse komt voort uit het feit dat in het Chinese vijfjarenplan staat dat ze op maritiem gebied de beste van de wereld willen worden. De familiebedrijfjes werken op Europees niveau samen en hebben elkaar nodig om te blijven bestaan. Ze zijn als de dood dat één van de bedrijven wordt overgenomen door Chinezen. Ze vinden het oneerlijk dat de overheid grote bedrijven wel steunt en de kleine niet. Toch gaan grote bedrijven last krijgen als kleine bedrijven worden opgekocht. Bij de kleine bedrijven ontstaan de meeste nieuwe innovaties en ze doen gespecialiseerd werk, aldus de eigenaar van een klein maritiem bedrijf. De grote bedrijven profiteren daarvan.
Waar halen die Chinezen in hemelsnaam dat geld vandaan? Zijn ze daar nu zoveel welvarender dan wij? Hoe doen ze dat? Toch zijn die Aziaten best geniaal. Ik heb na die pleepapierperikelen best behoefte aan een douche-wc. Een echte Aziatische uitvinding. Ligt de toekomst toch in hun handen?






